2013年12月16日星期一

巴生战争背后的海山与义兴帮会

叶亚来获刘壬光的信任,受邀加入盛明利所领导海山派帮会。在一些历史资料中,曾提过1856年, 叶亚来到了芦骨,先在惠州籍客家人张昌的矿场当厨师。三年后,改行买卖猪只,生意顺利,业务扩大至附近的双溪乌绒(Sungai Ujong),并因此认识当地华人。

也说过,葉亞來的宿敵張昌,有意奪取葉亞來的甲必丹地位,而與巫籍好友拉查賽馬斯何(Raja Syed Mashhor)及拉查馬末(Raja Mahmad)聯成陣線,侵略吉隆坡。

(资料自来叶亚来专属网站)见http://ktc.org.my/yap/strength.php


整理巴生战争背后缺乏完整资料;从网络上搜寻获得:


巴生战争,或称呼雪兰莪内战;一般的历史比较少记载内容。一位马来作家在写历史小说时候,摘入如此的一段“”Novel Perang Saudara Selangor - Kategori Sejarah

Sinopsis:

1866, Selangor mula digegarkan dengan perang saudara antara Raja Mahadi dengan Raja Abdullah. Sengketa bermula apabila Raja Mahadi yang sepatutnya mewarisi jawatan Orang Besar Daerah Kelang telah tersingkir dan jawatan itu digantikan oleh Raja Abdullah. Raja Mahadi terpaksa akur dengan keputusan yang tidak adil itu tetapi Raja Mahadi terus berdendam dan menentang Raja Abdullah untuk mendapatkan semula haknya. Raja Abdullah pula menjadi kaya dan berpengaruh. Kekuasaannya meliputi kawasan perlombongan di Kuala Lumpur, Ampang, Petaling dan Kanching.

Raja Mahadi mempelajari selok-belok perniagaan dan perdagangan di Melaka dan Singapura melalui bantuan Baba Teck Cheng. Raja Mahadi menjadi saudagar terkenal. Raja Abdullah pula mengikat perjanjian dan menerima nasihat Inggeris tanpa memikirkan musibahnya melalui sistem pungutan cukai yang menjadi kebencian ramai orang. Keadaan menjadi buruk apabila berlaku sengketa antara puak Hai San dan puak Ghi Hin untuk merebut kawasan perlombongan. Di tengah gelora persengketaan itu, Raja Mahadi tampil kehadapan menjadi pemimpin dengan mengatur strategi untuk mengusir dan menawan gedung Raja Abdullah serta merampas semula jawatan Orang Besar Daerah Kelang.

Perang saudara meletus antara pasukan Raja Mahadi dengan pasukan Raja Abdullah. Pertempuran sengit berlaku di kedua-dua belah kubu pertahanan. Ramai pengikut yang mati dan terkorban. Perang berlarutan selama lima bulan, Raja Mahadi membuat sekatan bekalan makanan dan senjata. Ini menyebabkan pasukan Raja Abdullah lemah dan mengaku kalah. Akhirnya Raja Mahadi berjaya menawan gedung Raja Abdullah dan dengan secara rasminya Raja Mahadi menjadi Orang Besar Daerah Kelang.

Salleh de Ran

确实,是当年人数已经庞大的海山与义兴帮会是介入巴生战争的。拉惹阿都拉胜者为王,当然有些记载帮助他的人,也就是叶亚来。

而败者为寇,历史资料更少,原来拉惹马哈迪当年是获得原有马来甲与新加坡一带的旧有势力,关系友好;同时也获得 Baba(峇峇) Teck Cheng 的协助。

http://sallehderan.blogspot.com/2010_11_21_archive.html

没有评论:

发表评论